29.04.2024

פלילי כללי

עבירות הסמים בצה"ל

שימוש בסמים למרות היותו לא חוקי הוא תופעה רווחת, קל וחומר בצה"ל מאחר והמשרתים בצה"ל הם לרוב צעירים אשר נמשכים באופן טבעי לריגוש וההנאה אשר הסם מספק. חיילים רבים ממשיכים את השימוש בסמים גם במהלך השירות הצבאי ויש כאלה שאף מתחילים להשתמש בסמים במהלכו. במאמר הבא נבדוק את ההשלכות של שימוש כזה והיחס של צה"ל לתופעה

פורסם ב: 13:54 | 22.10.2017
כותב המאמר: מערכת קרימינלי
עבירות הסמים בצה

דבר החקיקה אשר מסדיר את עבירות הסמים בישראל הוא פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973. חיילי צה"ל אשר מבצעים עבירות סמים יכולים לעמוד לדין הן במערכת בתי המשפט האזרחיים והן במערכת בתי הדיין הצבאיים. כאשר מדובר בחיילי חובה או בחיילי מילואים המשרתים שירות פעיל, לצבא ישנו אינטרס להעמידם לדין במערכת הצבאית כחלק ממדיניות ההרתעה של צה"ל והמלחמה כנגד השימוש בסמים במהלך השירות הצבאי.


עבירת סמים בצבא איננה דומה לעבירת סמים באזרחות. הצבא מתייחס בחומרה רבה יותר לעבירות סמים מאשר מערכת המשפט האזרחית וכתוצאה מכן ישנם כמה הבדלים שחשוב לעמוד עליהם בין הגישות השונות.


ההבדלים בין מערכת המשפט הצבאית לזו האזרחית בכל הנוגע לשימוש בסמים


במערכת האזרחית ישנה הבדלה בין סוגי הסמים הקשים והקלים, המערכת האזרחית נוטה להקל בכל הנוגע לעבירות של שימוש בסמים קלים מסוג קאנביס או חשיש כאשר מדובר בפעם הראשונה שהנאשם נתפס, כמו כן קיימת הוראה ברורה מהיועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד לדין משתמשים חד-פעמיים בסם. הצבא אינו עושה כל הבחנה בין סמים קלים לקשים מלבד בהיבט של הענישה. ייתכן ובעת גזירת העונש יהיה הבדל מסוים , אך מי שנתפס עם סמים קלים יועמד לדין בכל מקרה מבלי להתחשב בנסיבות. כמו כן לא קיימת הבדלה בין משתמש קבוע למי שנתפס בפעם הראשונה והחזקה הוא שמדובר במשתמש חד פעמי. הצבא יעמיד לדין גם את אלו שנתפסו בפעם הראשונה.


העונש שתטיל מערכת המשפט הצבאית על הנאשם יהיה ככל הנראה וברוב המקרים כבד יותר. מעבר לעונשי מאסר בפועל, ייתכנו מספר עונשים נוספים אשר יפגעו בשירות הצבאי של מי שהואשם בעבירות סמים, לדוגמא: הורדה בדרגה, אובדן הסיווג הביטחוני, הדחה מיחידה יוקרתית, אובדן רישון צבאי ועוד. מלבד תקופת המאסר אשר תהיה ברוב המקרים ארוכה יותר מהתקופה אותה היה מרצה הנאשם באזרחות הרשעה גם עשויה לגרור עימה רישום פלילי באזרחות.


חשוב לזכור שחייל אשר יוצא לחופשה הוא עדיין חייל פעיל ולכן שימוש בסמים גם אם הוא נעשה במסגרת החופשה מהצבא ובביתו של הנאשם או במהלך טיול כלשהו עדיין ייחשב לשימוש במהלך השירות הצבאי. יתר על כן, גם חייל מילואים בחופשה בזמן שהוא בשירות פעיל ותחת צו גיוס יכול לעמוד לדין אם הוא נתפס על עבירת סמים.

 

הצעדים הננקטים כאשר עולה חשד לשימוש בסמים


ראשית מתחילים בחקירת מצ"ח בדומה לחקירה משטרתית. הכלל הוא כי בכל מקרה של חשד לעבירת סמים תיפתח חקירת מצ"ח. למפקדי הצבא אין כל שיקול דעת בעניין זה.


עם התעוררות החשד לעבירת סמים, מחויבת היחידה של החייל לאסור עליו לנהוג ברכב צבאי, ברוב המקרים, ולאחר מתן פסק הדין יבוטל רישיונו של מי שהואשם בעבירת סמים בצה"ל.


כמו כן, הנאשם צפוי עוד בשלב החקירה לשבת במעצר, במידה ומדובר בעבירות חמורות הוא אף צפוי ליהות במעצר עד תום ההליכים בעיננו. כמו כן, תהיה פגיעה מיידת בסיווגו הביטחוני של החייל, לחובתו של החייל ירשם רישום פלילי ובחלק ניכר מהמקרים ישחורר החייל מן הצבא לאחר דיון בעינינו בוועדה הקרויה "ועדת סמים", בוועדה זו רשאי החייל ליהות מיוצג על ידי עורך דין ואף להביא המלצות וחוות דעת על מנת ולנסות ולשכנע את הוועדה שהוא יכול להמשיך ולשרת בצה"ל.


שיקולי הענישה בעבירות הסמים


הענישה בעבירות בסמים תכלול ברוב המקרים עונש מאסר בפועל, מאסר על תנאי, הורדת דרגה לטוראי ושלילת רישיון נהיגה צבאי ואזרחי כאמור. בעת גזירת עונשו של הנאשם בתי הדין הצבאיים יעשו איזון בין מספר שיקולים.

שיקולים אשר ישקלו לזכותו של הנאשם: האם מדובר בעולים חדשים ו/או חיילים חדשים אשר טרם הפנימו את ערכי הצבא, שירות צבאי תקין עד לביצוע העבירה, התנהגות לא ראויה של גורמי החקירה וההעמדה לדין, עונשים אחרים וצעדים פיקודיים שהוטלו על הנאשם, הבעת חרטה והודאה מצידו ונסיבות אישיות כמו מצב רפואי, משפחתי או כלכלי קשה.


שיקולים אשר ישקלו לחובתו של הנאשם: האם הנאשם נושא תפקיד אשר דורש להיות בכוננות מתמדת , אחריות פיקודית - מחייל שהוא גם מפקד ישנם ציפיות גבוהות יותר והסטנדרט הנדרש ממנו גבוה יותר, שימושים נוספים בסם במהלך תקופת התנאי, האם השימוש בוצע ביחידה או במסגרת החופשה הצבאית, האם מדובר בשימוש בעת פעילות מבצעית והאם מדובר בסמים קשים.

 

לסיכום


תופעת השימוש בסמים במהלך השירות הצבאי הן על ידי חיילי חובה והן על ידי אנשי קבע היא תופעה נפוצה מאוד שאף גדלה בשנים האחרונות. עם זאת, היחס של בתי הדין הצבאיים לעבירות של שימוש בסמים הוא עדיין מחמיר ביותר ואלו אשר מואשמים בעבירות אלה עלולים למצוא את עצמם במהרה תחת סורג ובריח. על כן במידה וחיילים אשר משרתים בצה"ל חשודים בעבירות סמים, מומלץ מאוד כי יפנו להתייעצות עם עורך דין פלילי המתמחה במשפט צבאי ובעבירות סמים

אין לראות בדברים אלו ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי אישי פרטני.

 

פורטל קרימינלי לא משאיר תגובות גזעניות , מסיתות ומפלות
תגובות (0 תגובות)
הוסף תגובה

מצא עורך דין פלילי

מצא
הצג הכל >
הצג עוד >

עורכי דין פלילי

מדורי פורום פלילי

עורכי דין פלילי

אסף גונן

עורך דין פלילי
לעמוד עו"ד

שי גבאי

מומחה במשפט פלילי
לעמוד עו"ד
back --> -->